سطوح اقدام میلیونی در اقتصاد مقاومتی

1. تبیین ابعاد اقتصاد مقاومتی و تبدیل آن به گفتمان فراگیر و رایج ملی

 بسیج می‌تواند در زمینه‌های علمی و فرهنگی، نه‌تنها به آماده‌سازی اعضای خود بپردازد، بلکه در درجه دوم با بهره‌گیری از این اعضا در سطح جامعه نیز مؤثر باشد.

در زمینۀ تبیین دانشگاهی اقتصاد مقاومتی، اساتید و دانشجویان بسیجی می‌توانند وارد شوند، چه به‌صورت کلی و چه مصداقی مثل ارائه راهکارهای حقوقی مقابله با تحریم‌ها توسط بسیج حقوقدانان یا معاونت بین‌الملل.

 نکته بعدی موضوعاتی است که باید برای مردم تبیین شود مانند مفهوم اقتصاد مقاومتی به‌عنوان علاج مشکلات کشور، شرایط خاص کشور در کارزار اقتصادی، عملکرد و دستاوردهای نظام، نقش بانوان در اقتصاد خانوار و کشور و همین‌طور جاهایی که باید در مقابل عملیات روانی دشمن ایستاد مانند پیوند زدن معیشت مردم با سیاست خارجی و جا انداختن مفهوم نادرست از اقتصاد مقاومتی در اذهان، تلاش دشمن برای تغییر فرهنگ اقتصادی مردم و… .

ضمناً اقتصاد مقاومتی می‌تواند به‌عنوان یکی از محورهای موضوعی فعالیت‌های فرهنگی سازمان، مانند اردوها قرار گیرد و نیز سازمان می‌تواند با بهره‌گیری از ظرفیت طلاب، مداحان، ورزشکاران و هنرمندان بسیجی و نیز دانشجویان فعال در حوزه اقتصاد مقاومتی کار بیشتری در زمینه گفتمان‌سازی انجام دهد.

۲ . تقویت فرهنگ جهادی در ایجاد ارزش افزوده، تولید ثروت، بهره‌وری، کارآفرینی، سرمایه‌گذاری و اشتغال مولد در بین قشرهای مرتبط

مهم‌ترین مسئله، حفظ و تقویت فرهنگ جهادی در مسئولین رده‌های مختلف سازمان است و بعد هدفمندسازی اردوهای جهادی و تأکید بر اشتغال‌آفرینی؛ چه از جهت سمبلیک چه ارزش‌آفرینی حقیقی.

تلاش برای نهادینه کردن فرهنگ اسلامی کار و بهره‌وری، کارآفرینی و رقابت سالم اقتصادی در عموم جامعه و ترویج روحیه خلاقیت و نوآوری در بین دانش‌آموزان بسیجی هم جزو وظایف ذیل این عنوان هستند.

۳ . تلاش برای اصلاح الگوی مصرف مردم با تأکید بر ترجیح مصرف کالاهای تولید داخل

فرهنگ‌سازی در این زمینه مهم‌ترین اقدام است. ترویج فرهنگ قناعت در بین مردم، معرفی الگوهای صحیح مصرف و مضرات مصرف نادرست و اسراف، تبیین مفهوم صحیح کیفیت در نگاه مصرف‌کنندگان، تهیه بسته‌های کاربردی معرفی محصولات باکیفیت داخلی، از این دست اقدامات هستند.

مطالبه گری هم مکمل پازل این بخش خواهد بود: از رسانه ملی و شهرداری‌ها برای عدم تبلیغ کالاهای خارجی، از دولت برای اتخاذ سیاست‌های صحیح واردات در جهت حمایت از تولید داخل و از تولیدکنندگان برای افزایش کیفیت تولیدات.

۴ . ارتقاء سطح قدرت تحلیل بسیجیان از وضعیت اقتصادی کشور و آشنایی بیشتر آن‌ها با اندیشه‌های اقتصادی امام راحل و رهبر معظم انقلاب

تبیین اصول حاکم بر گفتارهای اقتصادی امام و رهبری، قرار دادن موضوع اقتصاد مقاومتی به‌عنوان یکی از اصول تربیتی اعضا، آموزش مفاهیم اقتصادی به اعضا، تبیین علل اصلی مشکلات و نارسایی‌های اقتصاد کشور و تلاش برای برطرف کردن شبهات اقتصادی موجود در اذهان مردم از مهم‌ترین کارهایی ست که باید انجام داد و حمایت از تولید محتواهای غنی و محصولات هنری- رسانه‌ای مرتبط، یک راه مؤثر برای این کار است.

۵ . تبیین و ترویج شاخص‌های الگوی رفتار اقتصادی در سبک زندگی ایرانی-اسلامی در بین آحاد جامعه

این موضوعات و اقدامات در این زمینه نیاز است که اجرا شود: تبیین جایگاه رزق الهی و تحکیم اعتقاد به آن در بین مردم، احیاء اخلاق و مستحبات کسب و کار، ترغیب عمل به احکام اسلامی مانند احکام معاملات، خمس، زکات، انفاق‌های واجب و مستحب اعم از مالیات، گردآوری احکام شرعی کاربردی متناسب با مشاغل و ارگان‌های مختلف، ترویج حرکت‌های خیریه و عام‌المنفعه در بین قشرهای مختلف، مقابله با ترویج تفکر اعتقاد به شانس در بین مردم و… از طریق تبلیغ مفاهیم اقتصادی موجود در آموزه‌های دینی و ترویج سبک زندگی اقتصادی شهدا.

۶ . مطالبه گری سازمان یافته بسیجیان پیرامون مشکلات مزمن و ساختاری اقتصاد کشور مانند فساد، نظام مالی و … از قوای سه‌گانه و ارگان‌ها

این مطالبه‌گری نیازمند رصد مستمر تصمیمات کلان اقتصادی کشور و سازماندهی اعضا، رسانه‌ها و تشکل‌های مردمی برای مطالبه‌گری صحیح از مسئولین امر توسط قرارگاه امربه‌معروف و نهی از منکر است. بسیج حقوقدانان هم در این قضیه علی‌الخصوص در بخش قوانین می‌تواند مفید واقع شود.

۷ . بسیج امکانات، منابع مالی و سرمایه‌های انسانی و علمی به‌منظور به حداکثر رساندن مشارکت آحاد بسیجیان در فعالیت‌های اقتصادیِ جمعی، مولد و عدالت‌محور

برنامه‌ریزی برای در اختیار قرار دادن تسهیلات مالی و اعتباری، تربیت نیروی انسانی متخصص و انجام پژوهش‌های مورد نیاز که اکنون هم انجام می‌گیرد، بسیار مفید خواهد بود.

همین‌طور ترویج راهکارهای مفید در راستای کارآفرینی بسیجیان در حوزه‌های محصولات دانش‌بنیان، کشاورزی، صنایع تبدیلی، صنایع‌دستی، پوشاک، صنایع کوچک و زودبازده، دامی و… با بهره‌گیری از معاونت‌ها و قشرهای مرتبط و سازمان‌های بیرونی مجرب در این زمینه.

۸ . برنامه‌ریزی برای حرکت به سمت تولید محصولات دانش‌بنیان

اولویت‌بندی فعالیت‌های علمی-پژوهشی نخبگان بسیجی بر اساس نقشه جامع علمی و نیازمندی‌های کشور توسط سازمان علمی، پژوهشی و فناوری، کمک مؤثری در این زمینه به دانش‌بنیان شدن اقتصاد کشور می‌کند.

۹ . روان‌سازی نظام توزیع محصولات کشاورزی، دامی و محصولات باکیفیت داخلی در سراسر کشور

توسعه و کارآمدسازی فروشگاه‌های تعاونی بسیجیان که تقریباً در همه شهرها فعال هستند و تکمیل زنجیره تأمین محصولات آن‌ها، می‌تواند جلوی بسیاری از دلالی‌های ناصواب را گرفته و به تولیدکنندگان، کشاورزان و مصرف‌کنندگان سود برساند.

۱۰ . استفاده مؤثر و کارآمد از نیروهای مشغول به خدمت نظام‌ وظیفه در سازمان

استفاده از این نیروها که عمدتاً هم دارای تحصیلات و تعهد هستند، کمک زیادی به اجرای مطالب موجود در این نوشتار  خواهد کرد.